· Konsep
Darab
Darab mempunyai pertalian rapat
dengan tambah, iaitu tambah berulang-ulang.Misalnya, tiga 2 diertikan sebagai
3x2 dan lima set 4 diertikan sebagai 5x4 . Darab bermakna ” kali ganda”. Jika
ayat seperti 3x6=18 boleh disebut ” tiga kali ganda enam menghasilkan lapan
belas”. Nombor 3 dan 6 dipanggil faktor darab, tanda ”x” merujuk kepada operasi
ganda, tanda”=” merujuk kepada hasil dan nombor 18 mewakili hasil darab atau
nombor terbitan operasi darab. Cara menulis operasi darab adalah dengan cara
menegak dan cara mendatar. Antara model bagi menjelaskan konsep darab ialah
model gandaan set, model turus, model turutan garisan bernombor dan model hasil
Cartesian.
· Fakta
Asas
Fakta asas darab ialah fakta yang mempunyai faktor
pendarab satu angka atau satu digit, misalnya daripada 0 x 0 hingga 9 x 9. Bagi
menjamin komputasi efisien ( jawapan yang tepat dan menjimatkan masa), murid
digalakkan menghafal fakta asas darab.Ada 10 fakta seperti 0 x0, 1x1, 2x2, 3x3,
hingga 9 x9, iaitu pergandaan nombor itu sendiri, dan 45 fakta lain bersimetri (
45 + 45). Fakta bersimetri ialah seperti 4 x7 = 7 x 4.Fakta darab perlu
dibantudengan manipulasi objek fizikal,model dan jadual fakta.murid digalakkan
membuat pertalian antara satu fakta dengan fakta-fakta lain secara abstrak
berdasarkan pengalaman konkrit mereka seterusnya memikirkan pertalian antara
berbagai-bagai fakta, menggunakan hukum operasi darab dan menggunakan algoritma
standard.
· Operasi
Operasi ialah kaedah penyelesaian matematik secara
teratur dan bertujuan untuk mengelakkan daripada melakukan kesilapan. Matlamat
akhir pembelajaran operasi ialah kebolehan dan kebolehan menyelesaikan masalah
menggunakan algoritma yang efisien. Peringkat awal pendekatan nilai tempat untuk
memantapkan kefahaman proses darab melalui latihan angka puluh atau gandaan
sepuluh. Kebolehan menyelesaikan kira-kira darab amat bergantung pada kemahiran
mengingat kembali fakta asas dengan cepat dan tepat.Pendekatan nilai tempat
memerlukan pencerakinan nombor kepada puluh dan sa dan Hukum Taburan digunakan
sebagai pendekatan.
Operasi bahagi memerlukan tahap
kematangan berfikir yang lebih tinggi untuk memahami konsep dan algoritma
bahagi.Untuk pembelajaran yang efektif, murid perlu faham tentang konsep dan
sifat milik , atau hukum operasi bahagi disamping penyediaan kaedah dan
pendekatan yang terancang oleh guru untuk memudahkan proses memahami operasi
ini.
No comments:
Post a Comment